gezondheid-honden.jpg 19.32K
0 downloadsTegenwoordig geven de baasjes steeds meer geld uit aan de gezondheid van hun honden. In veel gevallen geven ze zelfs meer geld uit voor hun favoriete huisdier dan voor zichzelf.
Noel Fitzpatrick is een Brits Luxe ziekenhuis voor dieren waar ze alles hebben om dieren hun kwaaltjes te genezen. Zo hebben ze een MRI-scanner ter waarde van 1,7 miljoen euro, televisies voor de in de kooien en een heus zwembad om in te revalideren. De gemiddelde rekening bedraagt € 5800 per huisdier. Amputaties, protheses,... Het wordt bijna dagelijkse kost.
Uiteraard zijn er ook al heel wat verzekeringsbedrijven voor dieren. Ook deze ontvangen steeds meer rekening voor dure operaties.
Het spreekt voor zich dat hiervan heel wat voor- als tegenstanders zijn. Hoever moet je gaan om je dier te laten genezen? Natuurlijk proberen we zoveel mogelijk hun leed te verzachten om hun een zo aangenaam mogelijk leven te geven!
Maar proberen we soms niet teveel? In sommige gevallen is het dier zo ernstig ziek of oud dat de kosten voor een dure operatie niet meer gerechtvaardigd zijn. Zowel op vlak van kosten maar ook naar de last die het dier achteraf nog heeft om te revalideren. Dit is natuurlijk een dunne lijn die voor iedereen anders is. Je kan er dus zeker over discussiëren.
Het is wel een feit dat je je favoriete dier beter niet nodeloos wil laten lijden. Soms is, hoe hard het ook klinkt, een dodelijke injectie het beste perspectief dat je je viervoeter kan bieden. Dit is natuurlijk een heel moeilijke keuze voor heel wat baasjes want we zien onze trouwe honden ontzettend graag en dit is dan ook een beslissing die we liever niet nemen.
Ik wens zeker niemand zo een moeilijke beslissing toe. Hoe ver zou jij gaan om je dier te redden? Ik weet dat ik in ieder geval alles zou proberen doen om mijn hond te laten genezen, zolang het voor mijn hond draaglijk blijft. Uiteraard is het professionele advies van een dierenarts hier een doorslaggevende factor.
Gelukkig zit ik nu nog in de luxe situatie dat mijn hond nog maar 8 jaar is maar ik weet dat de kans bestaat dat er nog moeilijke beslissingen volgen.