Jump to content

Hondenwinkel Promo

cocker gromt naar partner van baas

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 cockertje

cockertje

Pasgeboren puppy

• Members
  • PipPip
  • 3 posts

Posted 16 July 2011 - 05:23 PM

Hallo,

Sinds enkele dagen begint mijn (rosse) cocker, Tibo,  voortdurend te grommen naar mijn partner. Hij hoeft maar in zijn buurt te komen, of hij gromt al. We weten niet wat de aanleiding hiertoe zou kunnen zijn. Vorige week speelde en knuffelde Tibo zelfs nog met mijn partner.
Heeft dit te maken dat hij zijn territorium wilt afbakenen en wilt tonen wie 'de man' in huis is? Het is namelijk zo dat mijn partner de laatste dagen hier verblijft.
Tibo's staart gaat onmiddelijk (stijf) omhoog zodra mijn partner in de buurt komt.
Naar mij gehoorzaamt hij voor 90% wel (het is dan natuurlijk ook een koppige cocker ;) ). Zodra ik in zijn buurt kom, of hem berisp, gaat zijn staart omlaag. Als hij toch eens naar mij gromt, roep ik eens naar hem en negeer ik hem voor een tijdje. Nadien komt hij terug aandacht zoeken. Als mijn partner dit probeert, grommelt hij terug.
Mijn partner heeft Tibo dan maar eens bij zijn nekvel genomen en hem naar zijn bench gesleurd. Tibo gromde en blafte toen enorm en liet zijn tanden zien.

Het vreemde hieraan is dat Tibo in de voormiddagen vrolijk met mijn partner speelt, maar enkele uren later weer begint te grommen.

Wij zijn ten einde raad, en willen zo snel mogelijk voorkomen dat dit niet erger wordt!
Wat kunnen we hieraan doen? Alle raad is welkom!

Groetjes,

#2 Robin

Robin

Administrator

• Administrators
  • 306 posts

Posted 16 July 2011 - 06:54 PM

Hey

Het gedrag zoals jij het beschrijft doet me denken dat hij je probeert te beschermen. Om één of andere reden denkt hij dat dit nodig is. Belangrijk is dan dat je dit gedrag probeert op te merken voordat het zich voordoet of voordat het escaleert. Als je merkt dat je cocker nog maar denkt om te beginnen grommen zou je hem al moeten corrigeren. Je moet hem dus duidelijk maken dat je dergelijk gedrag niet dult en al helemaal niet naar je partner toe. Laat hem ook niet op je schoot kruipen terwijl je partner naast je zit want in dit geval domineert hij jou ook en zal hij je zeker proberen beschermen.

Het is vooral een kwestie van tonen wie de baas is denk ik. Dit vereist natuurlijk ook wat doorzetting. Ook je partner moet zich als baas gedragen ten opzichte van Tibo en als hij niet gehoorzaamt moet je hem eveneens duidelijk maken wat je van hem verwacht zodat hij merkt dat jullie beiden op dezelfde lijn zitten.
Eigenlijk een beetje zoals bij kinderen :)

Veel succes!
Word fan van Doggie's Paradise op Facebook!
Volg Doggie's Paradise op Twitter en blijf op de hoogte van alle nieuwtjes!

#3 cockertje

cockertje

Pasgeboren puppy

• Members
  • PipPip
  • 3 posts

Posted 16 July 2011 - 08:06 PM

Hallo,

Bedankt alvast!
Zou het ook kunnen dat hij om één of andere reden bang is geworden van mijn partner?

Groetjes,

Hey

Het gedrag zoals jij het beschrijft doet me denken dat hij je probeert te beschermen. Om één of andere reden denkt hij dat dit nodig is. Belangrijk is dan dat je dit gedrag probeert op te merken voordat het zich voordoet of voordat het escaleert. Als je merkt dat je cocker nog maar denkt om te beginnen grommen zou je hem al moeten corrigeren. Je moet hem dus duidelijk maken dat je dergelijk gedrag niet dult en al helemaal niet naar je partner toe. Laat hem ook niet op je schoot kruipen terwijl je partner naast je zit want in dit geval domineert hij jou ook en zal hij je zeker proberen beschermen.

Het is vooral een kwestie van tonen wie de baas is denk ik. Dit vereist natuurlijk ook wat doorzetting. Ook je partner moet zich als baas gedragen ten opzichte van Tibo en als hij niet gehoorzaamt moet je hem eveneens duidelijk maken wat je van hem verwacht zodat hij merkt dat jullie beiden op dezelfde lijn zitten.
Eigenlijk een beetje zoals bij kinderen :)

Veel succes!

#4 Robin

Robin

Administrator

• Administrators
  • 306 posts

Posted 17 July 2011 - 11:30 AM

Hey

Dat kan altijd maar het lijkt mij eerder dominantie. Moest hij bang zijn dan zou hij eerder je partner mijden en niet met hem spelen.

Veel succes!

#5 cockertje

cockertje

Pasgeboren puppy

• Members
  • PipPip
  • 3 posts

Posted 17 July 2011 - 12:10 PM

Hey,

Dit komt toch wel bekend voor.. Sinds mijn partner heel boos is geweest op Tibo, komt hij niet meer naar hem toe (niet spontaan, maar ook niet als hij hem roept). Zodra hij in Tibo's buurt komt, gromt hij..

Nog één vraagje :)  
Stel dat hij toch bang zou zijn voor mijn partner, hoe kunnen we dit best verhelpen?

Al heel veel bedankt!

Groetjes

Hey

Dat kan altijd maar het lijkt mij eerder dominantie. Moest hij bang zijn dan zou hij eerder je partner mijden en niet met hem spelen.

Veel succes!

#6 Robin

Robin

Administrator

• Administrators
  • 306 posts

Posted 17 July 2011 - 06:22 PM

Veel hangt af van lichaamstaal. Honden letten hier veel meer op dan mensen. Hun voorouders, de wolven, communiceren ook voornamelijk op deze manier, ondersteund door gehuil. Doordat mensen minder goed zijn in lichaamstaal heeft de huishond, zoals wij hem kennen, geleerd om te blaffen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet meer op lichaamstaal letten. Veel hangt dus ook van de houding van je partner af. Als je hond merkt dat hij hem op een bepaald moment niet graag heeft dan heeft hij daar geen woorden voor nodig. Hij zal dat aan allerlei kleine zaken merken.

Als hij schrik heeft, is het belangrijk van dit langzaam aan weg te werken. Het beste is door samen dingen te doen. Bijvoorbeeld jullie 3 die samen gaan wandelen. Dit versterkt het roedelgevoel, het gevoel dat jullie een familie zijn. Ook spelen is een goede manier om de schrik weg te krijgen en natuurlijk ook belonen en hem eten geven. Op deze manier gaat hij je partner ook als een baas beschouwen.

Loopt je hond weg van je partner? Dat is alvast een goede manier om te achterhalen of hij schrik heeft of niet.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users